tiistai 19. huhtikuuta 2011

Lasten ja nuorten kunta 2010-luvulla

Rovaniemen nuorisovaltuustolta pyydettiin puheenvuoro seminaariin, jossa käsiteltiin vaikuttamista lasten ja nuorten näkökulmasta. Seminaari pidettiin Helsingissä 22.3.2011, ja sinne osallistui nuvastamme allekirjoittaneen lisäksi Janne-Pekka Piispanen ja Tiina Severinkangas. Muut osallistujat koostuivat tutkijoista, päättäjistä, muista aktiivinuorista sekä yleisesti asiasta kiinnostuneista henkilöistä. Paikalla oli myös ministereitä pitämässä puheita: oikeusministeri Tuija Brax, opetusministeri Henna Virkkunen, kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin sekä hallinto- ja kuntaministeri Tapani Tölli.

Päivä alkoi jo varhain, kun suuntasimme lentokentälle puoli kuuden aikoihin aamulla. Lyhyeksi jääneet yöunet vaikuttivatkin hieman mielialaamme myöhemmin päivällä. Itse seminaari alkoi yhdeksältä, ja oma puheenvuoromme oli vuorossa jo ennen kymmentä. Pientä jännitystä oli ilmassa, mutta onneksi yleisö oli kannustava ja ymmärtäväinen. Saimme puheestamme hyvää palautetta, ja se herätti paljon mielenkiintoa. Oman puheenvuoromme jälkeen jäimme seuraamaan seminaaria, joka ennakkoluuloistamme poiketen olikin mielenkiintoinen. Oli hienoa kuulla, miten esimerkiksi oikeusministeri Brax vaikutti aidon kiinnostuneelta nuorten vaikuttamismahdollisuuksista.

Tauoilla keskustelimme muiden seminaariin osallistuneiden kanssa, ja erityisesti keskustelut muiden nuorisovaltuutettujen kanssa jäivät mieleen. Verkostoituminen on tärkeää näissäkin hommissa, ja saimme lisäksi tärkeää infoa Nuorisovaltuustojen liitosta.

Seminaarin päätyttyä tapasimme vielä Nuorten Helsinki ry:n aktiiveja kahvin merkeissä. Tapasimme heidän edustajiaan viimeksi vuosi sitten PNNP-hankkeen tiimoilla, ja oli mukava vaihtaa heidän kanssaan kuulumisia uudelleen.

Kun vihdoin saavuimme Rovaniemen lentokentälle kello 22 aikoihin, väsymys painoi jo ankarasti mieltä. Päivästä jäi kuitenkin todella positiivinen kuva.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.